Zijn loon

1 Timoteüs 5:17-25

17 Oudsten die goed leiding geven moeten dubbel worden beloond, vooral degenen die zich veel moeite geven voor de prediking en het onderricht. 18 De Schrift zegt immers: ‘U mag een dorsend rund niet muilkorven’ en ‘De arbeider is zijn loon waard.’ 19 Geef alleen gehoor aan een aanklacht tegen een oudste als die bevestigd wordt door ten minste twee getuigen. 20 Degenen die zondigen moet je in aanwezigheid van alle anderen terechtwijzen, zodat ook zij gewaarschuwd zijn. 21 Ten overstaan van God, Christus Jezus en de uitverkoren engelen roep ik je dringend op dit alles onbevooroordeeld en zonder enige partijdigheid in acht te nemen. 22 Leg iemand niet te snel de handen op, maak jezelf niet medeverantwoordelijk voor zijn zonden, zorg ervoor dat je rein blijft. 23 Drink niet alleen maar water, doe er vanwege je zwakke maag en je andere kwalen wat wijn bij. 24 Van sommige mensen zijn de zonden zo overduidelijk dat ze voor hen uit snellen naar het oordeel; bij anderen komen ze pas achteraf aan het licht. 25 Zo zijn ook goede daden duidelijk zichtbaar; en wanneer ze dat niet zijn, blijven ze niet voor altijd verborgen. (NBV21)

In elke gemeente, in elke vereniging ook, moeten er mensen zijn die van alles regelen. Waar komen we bij elkaar, wie mogen er komen, wie komen er ineens niet, wat eten we en is er voldoende? Met name in de Christelijke gemeente zijn die mensen van extra belang. In de gemeenten die Paulus had gesticht zijn zij ook het voorbeeld voor de nieuwe gelovigen die zeer moeten wennen aan een radicaal andere manier van met elkaar om gaan. De mannen en vrouwen in de leiding van de gemeente zijn vrijgesteld van arbeid, daar komen ze ook niet echt meer aan toe. Maar dubbel beloond? Wat wordt daar nu weer mee bedoeld. Paulus grijpt terug op de Tora, daar werd de erfenis geregeld. Als er drie zonen waren dan werd de erfenis in vieren gedeeld. De oudste kreeg twee delen en de andere twee elk één deel.

Zo kon de familieakker in de familie blijven en het bedrijf worden voortgezet. Paulus haalt nog twee spreekwoorden aan die bevestigen dat het niet ongewoon is dat je meedeelt van de opbrengst van het werk dat je doet. In onze dagen speelt die discussie rond het stagelopen. Een stagiaire in een bedrijf moet veel leren maar naar mate die meer leert produceert die ook meer voor het bedrijf. Een stagevergoeding is dan ook zeer op haar plaats. Maar de hoge bomen vangen ook veel wind. Roddel en achterklap zijn de kankercellen binnen elke organisatie. Als een minister wat horkerig gedrag vertoont is dat een mooie aanleiding om te zorgen dat hij zijn idealen niet kan verwezenlijken en dat alles bij het oude blijft. In de Evangeliën schrijft Jezus een uitgebreide procedure voor die een zich afwijkend gedragen gemeentelid weer in het rechte spoor moet brengen. Eerst onderzoek, eerst een poging tot herstel en pas als uiterste een publiekelijke veroordeling. paulus sluit hier bij aan.

Natuurlijk moet je bij het kiezen van de regelaars, predikers en zorgers zorgvuldig zijn. In de gemeente worden mensen niet gekozen op basis van populariteit ongeacht wat ze verder nog doen. Het gaat om de kwaliteiten van mensen die ten dienste worden gesteld van hen die die kwaliteiten ontbreken. Elders vergelijkt Paulus het met een lichaan. Het oog kan niet zonder de voet, de arm niet zonder de hand. Voor een ieder is een plaats in de gemeente en iedereen is nodig. Er zijn ook geen verborgen leiders, die door roddel en achterklap hun gelijk proberen te halen maar leidenden worden in het openbaar aangesteld door middel van handoplegging. De eeuwen zijn voorbijgegaan sinds Paulus aan zijn leerling Timoteüs schreef hoe om te gaan met de gemeente van Efeze. Bij ons zijn de gemeenten versplinterd en als men elkaar weer gaat herkennen als gelovigen dan versplinterd het verder. Hoe met elkaar om te gaan in een gemeente is niet veranderd. Samen probeer je dag in dag uit het goede uit te stralen, liefde voor de minsten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *